2011. április 18., hétfő

Kusamono, fikusz, kőris


Egy ideje egyre jobban tetszenek a kusamonok. Ennek legfőbb oka a tál. Gyönyörű kusamono tálak készülnek mostanában és ha belegondolunk egy 5-8 cm-es tálba van belesűrítve minden, amit a bonsairól tudni kell. Mennyivel nehezebb egy ilyen kis méretben kifejezni mindazt, amit 60-70 cm-ben "szoktak".

A rögtönzött beállítás egy frissen vásárolt szukkulens, talán Saxifraga, egy ősszel már bemutatott kövirózsa és egy Ficus Benjamina Natasa, a legapróbb levelű fikusz fajta. Évek óta metszem, most egy lapos tálba került. A tál érdekessége, hogy kb. 15 éve készítettem, sok munkaórával.
A dobtálra a pöttyöket egyenként gyógyítottam fel..., mert ráértem.

A fenyőről már esett szó. A kusamono egy fehér virágú szekfű lesz, ha virágzik, kb 10-12 cm magas virágokkal. A tál világos zöldje fog köszönni a fehér virágoknak. A tálat File Zoltán készítette. Sok tálam van tőle, sokáig az egyetlen volt, aki bonsai tálakat készített idehaza.


És a végére egy kőris két beállításban, két különböző kisérővel. A kőrisnek különös értéket ad, hogy a Farkasréti temetőből a nagyszüleim sírjáról mentettem meg.
Az első képen egy általam ismeretlen kísérővel, aminek lilás-rózsaszín vírágai vannak.

A második összeállításban egy törpe zsurlóval, amit saját tálba ültettem.

A nevető harmadik a két képen egy kődarabra nevelt moha párna. Van ami jobban kifejezi az érintetlenséget és az időt? Régi vágyam még egy pecsétes, törött téglába mohát nevelni.

6 megjegyzés:

  1. Szia,

    először is gratulálnék a bloghoz és a növényeidhez, régóta hű olvasód vagyok, bár csak "titokban", eddig nem kommenteltem.
    Most is csak azért vettem a bátroságot, mert én is teljesen odavagyok a kusamonókért. :)
    Nem rendelkezem sem túl nagy tapasztalattal, sem túl nagy tudással (kb 2 éve kezdtem el komolyabban bonsai neveléssel foglalkozni és most télen határoztam csak el, hogy tavasztól kusamonokat is fogok keresni-tartani.) A magyar nyelvű irodalomban nem nagyon találtam adatokat arra vonatkozóan, hogy mily növények alkalmasak erre a célra, így nekem csak "mezei" kusamonóim vannak. Ha megtetszett egy növény (általában gaz :) ) jártomban-keltemben, már vittem is haza. Tálat is csak egyet vettem, elég drágán, így inkább "házi" megoldásokat alkalmazok. Pl. találtam egy óriási csigaházat, abba pipitér került. Nagyon szépen harmonizál a szirmokkal a csigaház csíkozása, ez az egyik legszebb kompozícióm. :)
    Még sehol nem láttam ezt a megoldást, lehet, hogy néhányakat felhördülésre késztetne ez az egyáltalán nem hagyományos módszer, de nekem tetszik és szerintem ez számít, elvégre végső soron mindenki a saját szórakoztatására foglalkozik ezzel.
    További sok sikert,
    Katicabogi

    VálaszTörlés
  2. Szia Bogi!
    Először is örülök, hogy kommenteltél, hosszú hallgatást sikerült megtörnöd.
    Kusamonoval én is csak barátkozom, ezek az első próbálkozások. Papp Sanyi barátomnak sokkal több a tapasztalata, én is rá szoktam hagyatkozni, meg a jó ízlésre. A csigaházas megoldás is látatlanul is tetszik! Jó lenne képen is látni. Ami nekem eddig legjobban tetszett, egy régi fém szivarkás dobozba ültetett növényke volt. A fémdobozka fedelének sarka volt kihajtva, onnan türemkedett elő a növény, pont mint a természetben, mikor valamit visszafoglalnak a növények. A fém természetes rozsdás felülete nagyon szépen mutatott a fényes zöld levelekkel.
    Péntek, szombat, vasárnap a Corvinus Egyetemen lesz dísznövény kiállítás és vásár, bonsai témában is erős lesz. Ha volna időd és kedved gyere ki, én pénteken dél után kint leszek, Papp Sanyi barátom is, sőt Tirpák Bálint barátom is, aki nagyon szép kusamono tálakat csinál! Ha érdekel ... A Marczika Kft. standján leszünk mindhárman.
    Üdv, további szép napot!
    Balázs

    VálaszTörlés
  3. Szia Balázs,

    fotót sajnos most nem tudok küldeni róla(techikai problémák merültek fel a gépemmel), de pénteken megpróbálok elmenni a kiállításra és magammal vinni. :)
    A szivarkás doboz tényleg remek ötlet, szép lehetett. (Ráadásul megnyugatató, hisz így már tudom: nem követtem el túl nagy "szentségtörést" a csigaházzal. :) )
    7végén vettem egy apró vénuszfodorkát, most neki agyalok edényen, lehet belepróbálom egy konzervdobzba. ;)
    Igen, Papp Sándor és Tirpák Bálint blogját is olvasom! :D (És még Hirth Jánosét -nála voltam is tavasszal Kaposváron-, Szukyét, MarpleTree-ét,meghát alapvetően a shohinmaffia összes tagjáét-olvasójáét:), meg aki csak bonsai-os bloggal fellelhető) Sanyival volt szerencsém egy liftben utazni egy kiállításon, de még nagyon kis padavan lévén megszólítani sem mertem. :D Azóta okultam annyit, hogy tudjam, a többség éppen annak örül, ha minél többen keresik fel őket, kérdeznek, érdelkődnek.
    Remélem sikerül pénteken időben elszabadulnom és személyesen is találkozhatok veletek, immáron kicsit bártabban: tán még meg is szólítalak titeket! :))
    Szép napot,
    Katicabogi

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Várunk szeretettel! Egyikünk sem harap, lehet velünk beszélgetni nyugodtan. :-)
    Balázs

    VálaszTörlés
  5. Szia,

    nahhh.. hát nem sikerült kimenni, legalábbis pénteken. Találkoztam viszont Papp Sanyival és Tirpák Bálinttal. :) Utóbbival beszéltünk is, erősen invitált az EBC-ba! :)
    Praktikai okokból én a Herman Ottó Egyesületen gondolkodtam anno (2 utcára lakom a Radnóti utcától). Viszont most nagyon megtetszett, hogy az EBC-ben sok a fiatal. A "hermanosokról" nagyjából semmit sem tudok.. Holnap kinézek az ő kiállításukra is, felmérem a terepet! ;D
    Egyre inkább kezdek rájönni, hogy ez nem az a hobbi (?, művészet?, fanatizmus!!! :D), amit csak úgy magamtól ki tudok találni, kitanulni, megérteni, alkalmazni, így lassan el kell döntenem kit/kiket fogadjak "mesteremül". :)
    Sajnálom, hogy nem tudtunk találkozni, üdv,
    Kaicabogi

    VálaszTörlés
  6. Szia! Hát ez van. De örülök, hogy Bálinttal és Sanyival azért sikerült beszélgetni. Mondtam ugye, hogy nem harapnak. ;-)
    Klub? Érdemes belépni. Azért más hús-vér emberektől tanulni, mint a netet böngészve, vagy könyveket lapozva. Én elfogult vagyok, de szerintem EBC. Nyilván haza beszélek, de ha láttad a kiállítást, akkor szerintem tapintható volt a különbség. Nézd meg a Herman Ottó kiállítását is, nézz meg minél többet. Aztán várunk szeretettel az EBC-ben. Én úgy gondolom, de mondom, haza beszélek, hogy az EBC-ben a legmagasabb a "szakmai" színvonal.
    A közeljövőben lesz egy buszos kirándulás Komáromba (Révkomárom - Komarno) a Szlovák Bonsai Szövettség kiállítására. Ha gondolod és még van hely, csatlakozhatsz. Ha érdekel, keress meg e-mailben inkább.
    Balázs

    VálaszTörlés