2012. október 24., szerda

Bonsai és Suiseki Mustra pályázat értékelés

Pályáztam a hétvégi Bonsai és Suiseki Mustrára, mondhatnám az esélytelenek nyugalmával. Igazából tudtam, hogy a pályázatra benyújtott növényeim még nem igazán érettek egy válogatott mezőnyben, de nem akartam kihagyni ezt a lehetőséget, részben mert először kerül megrendezésre a Mustra, részben mert szerettem volna egy őszinte véleményt kapni a növényeimről, hogy tudjam milyen irányban haladok, egyáltalán jó úton indultam-e el. Nos a napokban megkaptam a zsűri levelét melyet az alábbiakban idéznék, a növények képeivel illusztrálva, hogy jobban követhető legyen:

"A 2012.évi Bonsai és Suiseki Mustrára benyújtott  bonsai kompozíciódat a Mustra zsűrije sajnos nem tudta elfogadni, illetve nem tartja kiállíthatónak.
A zsűri indoklása a következő:

Fraxinus ornus:

 Maga a növény - annak ellenére, hogy még nem teljesen kiforrott ágrendszerű - egy hangulatos, jól strukturált koronájú növény. A metszések, vágások, picit több figyelmet érdemelnének, ne maradjon utánuk picike csonk. A nebarit érdemes volna jobban kiemelni, akkor is, ha nem túl jelentős. Legközelebbi átültetésnél, egy ugyan ilyen kerületű, de fele ilyen mély tálat javaslunk a növényhez (a kőris bírná is ezt a gyűrődést, tál méret kontra fa méret).

Cotoneaster:

A növény nincs jól elhelyezve a tálban. Amellett, hogy a tál széléről érdemes volna beljebb tolni a növényt, amellett felmerül az a lehetőség is, hogy egy a jelenlegi tál mélységével megegyező mélységű dobtálba érdemes lehet áthelyezni akár legközelebbi tavasszal. Az esetleges dobtál kerületét a jelenlegi tál 3/4 részére csökkentenénk. A törzs alsó részén látható metszfelületet nem sebgyurmás kitakarással kellene orvosolni, sokkal inkább kiméllyíteni volna indokolt, akár Dremmellel odvasítani.
Köszönjük, hogy benyújtottad pályázatod, bízunk megértésedben!"

Számítottam arra, ahogy fent is írtam, hogy a növényeim nem érettek, de hogy ilyen alapos véleményt és szakmai tanácsot is kapok, azt nem mertem remélni!

A Kőris esetében a dolog pikantériája, hogy a fele ilyen magas tál már elkészült és tavasszal át is fogom ültetni bele. A metszésekkel kapcsolatos megjegyzésnek is igazat adok, sajnos elég pongyolán metszettem, részben mert nagyon sűrű ágrendszerről van szó, ahová nehéz beférni szerszámmal, de azért lássuk be, hogy lehetett volna szebben is.

A Cotoneaster átültetését nyomon lehetett követni itt a blogon is, sokat vacakoltunk vele, érdekes módon ez a dob tál lehetőség nem merült fel, de érdemes, érdekes lesz kipróbálni. Jön a tél, én meg szeretek agyaggal babrálni, fogok pár tálat készíteni hozzá. A nagy metszfelület sajnos tényleg eldolgozatlan. Évekkel ezelőtt azt hittem, hogy majd jobban gyógyul, de úgy néz ki tévedtem. Nagyon nem marad már lehetőség, mint a javasolt odú kialakítása, akár tavasszal erre is sor kerülhet.

Ezúton szeretném megköszönni a zsűri véleményét, nagyon hasznosnak gondolom. Nagyra értékelem, hogy ennyit fáradoznak minden egyes pályázó, minden egyes növényével.

2 megjegyzés:

  1. Szia Balázs !
    első sorban is ,Gratulálok ,hogy mégis nekifutottál a mustrának ! Másodsorban meg ,hogy személyemnek így is nagy boldogságot okozol ezekkel a fákkal. Illetve az általad adott segítségekkel .Bízok kitartásodban és a sok szép növény idővel beérik egy kiadós mustrára.

    Üdv István

    VálaszTörlés